Terug

Onderzoek naar democratische waarde van dorps- en wijkraden, doe mee!


Hoe vervullen dorps- en wijkraden hun brugfunctie tussen gemeenschap en gemeentebestuur? 


Dit is de kern van een onderzoek dat wordt uitgevoerd door Universiteit Utrecht. Oproep aan dorpsraden: doe mee, vul de enquête in. Meedoen kan tot 29 april.

DIRECT naar de enquête, klik HIER.  Invullen kost circa 20 minuten.

Twintig landen  

Nog niet eerder is op deze schaal onderzoek gedaan naar de rol van overlegorganen tussen gemeentebesturen en de samenleving. Denk in Nederland aan: Jeugd- en jongerenraad, WMO-adviesraad en wijk- en dorpsraad. 

De enquête wordt in bijna 20 landen in heel Europa uitgevoerd, van IJsland en Portugal tot Litouwen. Want heel Europa wil weten wat de democratische waarde is van wijk- en dorpsraden, in de ogen van al hun bestuursleden.

Van Universiteit Utrecht zijn Anneke de Hamer en Hans Vollaard ingeschakeld. Zij werken aan het Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap.

Enquête  

Aan alle dorpsraden, verenigingen dorpsbelang, contactcommissies is de oproep, vul de enquête in. Daarmee krijgen de onderzoekers inzicht in het functioneren van dorps- en wijkraden in heel Nederland.

Via onze landelijke koepel LVKK ontvangt Dorpswerk later dit jaar een factsheet met de belangrijkste (geanonimiseerde) uitkomsten van dit onderzoek.

Invullen kost circa 20 minuten en kan tot 29 april. Klik op deze link.

Of klik op de afbeelding voor openen van de enquête.

Afbeelding-knop-Enquete-democratische-waarden
 

Eerder onderzoek  

In 2017 deed de Universiteit van Utrecht in opdracht van de LVKK onderzoek naar functies en rollen van dorps- en wijkraden.

Met de uitkomsten is het Kleine Kernenspel ontwikkeld. Dorpsraden die na willen denken over hun rol, nu en in de toekomst, kunnen hier spelenderwijs antwoorden vinden op de vraag: Wat voor dorpsraad wilt u zijn?

Kleine kernen spel Middelie 3

Artikel geplaatst op 8 april 2021.  

Dorpswerk NH op Facebook  Dorpswerk NH Twitter  Dorpswerk NH Youtube  Dorpswerk NH LinkedIn